ФЕМИЛИЛАБ БЪЛГАРИЯ – ЧАСТ ОТ МЕЖДУНАРОДНАТА АСОЦИАЦИЯ ФЕМИЛИЛАБ НА ДАТСКИЯ СЕМЕЕН ПСИХОТЕРАПЕВТ И АВТОР ЙЕСПЕР ЮЛ
организира семинар на тема:
“КАК ДА ПОМОГНЕМ НА ДЕТЕТО СИ ДА БЪДЕ ЩАСТЛИВО В УЧИЛИЩЕ”
– Искам детето ми да е щастливо !!! – изстреля майката срещу мен и отново зае отбранителна позиция. Напомняше ми някого. Не визуално, а с чувството, което предизвика. Познато чувство, смесица от чувства. Чувствах се едновременно: ядосан, безпомощен и силно разтревожен.
- Кога смятате, че детето ви е щастливо ?
Замисли се. Мисли дълго.
- Когато прави това, което му се прави и получава това, което иска.
Тогава се сетих. Беше прозрение. Изведнъж на мястото на майката се появи детето. Първокласник, когото наблюдавах по препоръка на учителя. Стоеше по същия начин като нея. Свит в стола до прозореца по време на час, а в междучасията заставаше до вратата и също като майка си предизвикваше същата палитра от емоции у мен – яд, безпомощност и тревога. Не общуваше с останалите деца, а и те го отбягваха.
- Можете ли да си спомните как реагира пред вас, когато не получава това, което иска ?
Лицето и се напрегна, отне и доста време, прекалено много време. Накрая заяви:
- А да !!! Сетих се !!! Един път на вилата, на Коледа му забраних да се мокри с градинския маркуч. Налагаше се да го направя. Навън беше минус 2 градуса. Беше нещастен. Личеше му, а и го каза.
- А може ли да си спомните кога според вас последно се е чувствал щастлив?
Не и отне никакво време. Отговори веднага.
- Вчера. Дойде на училище с желание, беше щастлив.
- Някаква конкретна причина за това има ли ?
- Да ,разрешихме му да си вземе новия таблет. – Вече я съжалявах. Без да изпитвам гняв. Тя не беше виновна. Да, беше отговорна за това, което се случва, но просто не знаеше, не предполагаше, че всъщност хлапакът изкара целия ден заровен в таблета. Останалите деца от класа бързо изгубиха интерес, още повече, че той не позволи на нито едно от тях да разгледа таблета отблизо. В края на деня синът й опакова таблета в найлонов плик, залепи го с тиксо, а отгоре сложи бележка с надпис „Опасна бомба”. Остави го на чина си и зачака. Никой от класът не прояви интерес.
Калин Гайтанджиев
Щастливи ли са децата ни? Къде е заровен ключът за тяхното щастие? Как влияем върху тяхното усещане за щастие? Доколко им пречим и до колко им помагаме? Какво пропускаме да им дадем и какво даваме в повече?
Както майката от случая, така и повечето от нас имаме представа (по- скоро бегла и грешна) за това кога децата ни са щастливи.
Страшното идва, когато детето трябва да пусне ръката ни и да започне да се справя само. След еуфорията от първия учебен ден идва вторият. С него бавно се прокрадват страховете ни. Някои от нас се справят успешно с тях. При други страхът започва да заема все по- голяма част от същността ни и задейства защитни механизми. „Опакованите деца” – термин, използван от Йеспер Юл е един от механизмите. Стремейки се на всяка цена да предпазим детето от „Нещастието”, го „опаковаме” в щастие. Тази опаковка му пречи да види, чуе и почувства другите. Да взаимодейства с тях, да изгражда взаимоотношения, базирани на истинските нужди.
„Компетентност във взаимоотношенията”
е ключово, базисно понятие, въведено отново от Йеспер Юл, свързано с набор от умения, които помагат на децата ни да се справят и да бъдат освободени от „ опаковката”, в която ние самите ги слагаме, а на нас – да видим детето каквото е и да адаптираме поведението си спрямо това, без същевременно да се отказваме от нашето лидерство като родители и учители.
На този семинар ще ви помогнем да изградите умението да:
- Виждате детето си в цялата палитра от взаимоотношения извън семейството.
- Изграждате качествен диалог с детето.
- Моделираме училищната среда именно през взаимоотношенията, които ученикът подържа и с останалите ученици, и с учителите, и с нас като родители.
- Ще наблегнем на училищния контекст защото считаме, че училището, освен място, в което се усвояват знания, е и място, в което децата се учат да бъдат „Компетентни” и „Щастливи”
Водещи:
- Калин Гайтанджиев – Сертифициран водещ на вдъхновяващи семинари от международната организация на Йеспер Юл FamilyLab International, семеен консултант и училищен психолог
- Борис Колев, Сертифициран водещ на вдъхновяващи семинари от международната организация на Йеспер Юл FamilyLab International, председател на УС на фондация Бащинство – лицензиран представител за организиране на семинарите на Асоциация ФемилиЛаб в България
Дата: 01.12.2018 г.
Място: гр. София, ул.Шандор Петьофи 23
Час: 9:00 – 13:00 ч.
Цени: 80 лева за 1 участник, 120 лева за двойка
Промоция при ранно записване до 21.11.2018 г. – 60 лева за 1 участник, 100 лева за двойка.
Регистрацията за това събитие приключи.
Може да следите Facebook страницата Йеспер Юл България и уебсайта ни за нови подобни събития в бъдеще.
Заплащане:
- IBAN: BG83RZBB91551002326641
- Банка: Райфайзенбанк
- Титуляр на сметка: Фондация Бащинство
- Основание: такса участие семинар и две имена
Забележка: Броят на участниците е ограничен. Регистрирането за семинара приключва при запълване на бройката.